
JANA MACHATOVÁ-ČIMOVÁ
(1972, absolventka)
TÉMA: KINETICKÝ ŠPERK - BROŠNA
striebro
Čo robí
šperk šperkom?
Všetko, čo je v spojení s telom a jeho zdobením, sa dá nazvať
šperkom. Šperkovosť šperku robí aj jeho filigránskosť v najrôznejšej
podobe, ktorá však nezávisí priamo od jeho veľkosti, alebo prezdobenosti.
Pre mňa má šperk aj nepopierateľnú komunikačnú a výpovednú hodnotu.
Kde je
hranica nositeľnosti šperku?
Hranice si tvorí každý sám. Ja robím rada šperky v ich klasickom
rozmere, rozlišujem medzi šperkom na denné nosenie a príležitostným.
Viac ako na problém nositeľnosti alebo nenositeľnosti šperku sa
sústreďujem na jeho obsah.
Na akom
mieste (tela) nosíš šperky?
Ja sama nenosím veľa šperkov, som ich tvorca, preto ma zaujímajú
predovšetkým v procese vývoja. Napriek tomu veľmi obdivujem ľudí,
ktorí si vedia vybrať šperk, vedia ho nosiť a aj prostredníctvom
neho prejavujú svoju individualitu.
Na aké
miesto (tela) robíš šperky?
Pri tvorbe šperkov väčšinou nie je pre mňa určjúce miesto tela,
ale skôr to, čo nimi chcem vyjadriť. Prirodzene pre konkrétnu osobu
robím rada šperky podľa špecifických požiadaviek.
Ktorý
šperkársky nástroj je najdôležitejší?
Ten, ktorý mi práve chýba. Keďže mám rada dobré remeselné prevedenie,
chýba mi ich stále viac.
Prostredníctvom
ktorého materiálu sa najradšej (najčastejšie) vyjadruješ?
Striebro je pre mňa kompromisom medzi cenou, technologickou
spracovateľnosťou, ušľachtilosťou a hodnotou materiálu. Vo väčšine
prípadov tvorí základ mojich šperkov, ako doplnkové materiály používam
obecné kovy, umelé hmoty, sklo, papier a iné výdobytky súčasného
umenia.
Aký je
podiel materiálu na cene šperku?
Na rozdiel od bežnej zlatníckej produkcie, kde sa cena určuje
podľa váhy výrobku, práce a obchodnej réžie, v cene autorského šperku
je hodnota materiálu nepodstatná. To, za čo zaplatíme pri kúpe autorského
šperku nie je materiál, ale výtvarná a ideová hodnota veci a meno
autora.